Na začátku je naším úmyslem, aby se pamlsek stal prostředkem, který má pomoci psu snadněji dospět k cíli, kterým je splnění povelu, nebo celé úlohy, která může být složena z více navazujících činností (skok přes překážku, uchopení aportu, skok s aportem zpět, předsednutí, odevzdání, ….).

Cílem je tedy splnění povelu, nebo provedení cviku. Pamlsek má být pomůcka k tomu, aby pes chtěl cvik provést, dále pak, aby se na cvik lépe soustředil, protože jen po správném provedení cviku dostane pamlsek. Pamlsek je pak pro psa důvod k tomu, aby provedl i cvik následující, za který opět dostane pamlsek.

Dobrý úmysl výcvikáře se však velmi často míjí účinkem,  a  dochází k záměně cíle a prostředku. Pamlsek se pro psa stává cílem a provedení cviku je jen prostředek k dosažení cíle - pamlsku. Neboli – cvik je jen jakási stolička, kterou má pes přistavenou k regálu, na kterou si pes stoupne, aby dosáhl na cíl – pamlsek, který je na nejvyšší poličce a normálně je pro psa nedosažitelný.

Pokud není pamlsek po ruce, nebo pokud pes zrovna o pamlsek nejeví zájem (hárající fena je určitě víc, než pamlsek), je každá rada drahá.

Jsou cvičiště, na která je přístup bez pamlsku zakázán. Pokud si majitel nepřinese pamlsky, jsou mu dodány z místních zásob. Jde dobré si tedy ještě jednou položit tu kardinální otázku: Co psa vlastně učíme? Učíme jej provádět cviky, nebo jej učíme získávat pamlsky tím, že pes provede cvik?

Často se pak stává, že majitel psa je po provedení cviku za pamlsek přesvědčován (a kdo si rád občas nenasadí růžové brýle a nechce vidět nedostatky), že pes už rozumí slovnímu povelu. Zde pro majitele psa jen jediné doporučení. Opakovaně v různých situacích se ke svému psu otočte zády a vyslovte příslušný povel a vyzkoušejte, zda jej pes opravdu provede. Pokud ano, pak slovnímu povelu rozumí. Takového psa mně zatím nikdo na hotel nepřivedl, zatímco majitelů, kteří mne vehementně přesvědčují, že jejich pes slovnímu povelu rozumí, je valná většina.

Záměna cíle a prostředku, tedy vlastní cvik se stává prostředkem k dosažení cíle, to je získání odměny, umožní snadněji přesvědčit majitele psa o kvalitě výcviku. Jde však často spíše o zakrytí toho, že pes se nic nenaučil.

Pes cvik umí a povelu rozumí, když jej splní bez nutnosti slovní povel vydávat opakovaně a zejména, když v plnění povelu (cviku) setrvá až do dalšího povelu bez použití pamlsku. Když jsme od psa vzdáleni, nebo nemáme pamlsek u sebe, tak co to pro našeho psa znamená? Chybí cíl (pamlsek), takže se povel nemusí plnit.