Pes neposlouchá, protože jsme ho špatně vychovali. Vada je vždy na tom konci vodítka, které drží v ruce člověk. Pes má poslušnost k vůdci vrozenou, a pokud neposlouchá, nedokázali jsme se u něj prosadit jako přirozená autorita, kterou je on vždy ochoten a připraven respektovat.

Dalším důvodem je, že nám pes nerozumí. Nerozumí nám proto, že se ve stejné situaci chováme pokaždé jinak a závadu v komunikaci napravujeme často mnohoslovnými litaniemi, čímž situaci jen zhoršujeme.

Nezaměňujme výchovu s výcvikem formou drilování základních povelů sedni, lehni, zůstaň jednou týdně na cvičáku. Výchova je každodenní průběžný proces, kdy neustále chování psa korigujeme hodnocením „dobře“ – špatně“ a jsme naprosto důslední a ukáznění při vyžadování plnění dopředu stanovených pravidel, které jsou pro psa železnými zákony.

Toto je jednoduchá otázka, a pokud jste bez přeskakování předchozího textu dospěli až sem, umíte si na ni odpovědět sami.

  • Pes neposlouchá, protože nám nerozumí.
  • Pes nám nerozumí, protože jsme jej:
    • povel dosud nenaučili,
    • pes nás nevnímá,
    • pes neposlouchá, protože ví, že když neposlechne, nic se nestane, nebo se stane něco, co zná a co mu vadí méně, než je okamžitý zisk z toho, že neposlechne.

 

Pes tedy neposlouchá, protože jeho výchova nebyla správná. Neexistuje neposlušný pes. Existují pouze psi vychovaní a nevychovaní. A ti vychovaní jsou samozřejmě poslušní. K tomu, aby pes dobře poslouchal, je třeba splnit určité předpoklady, některé se pokusím zde vyjmenovat.

  • Pes bude poslouchat jen ty povely, kterým rozumí. Proto, aby pes povel provedl, jej musíte povel naučit provádět.
  • Dávejte jen takové povely, kterým pes rozumí a které zvládá. Pokud pes povelu nerozumí, vraťte se k výuce tohoto povelu.
  • Pokud dáte povel, musíte vždy trvat na jeho splnění. Pokud jednou povolíte, naučíte svého psa, že se povely nemusí plnit. Přímým důsledkem je, že pes se naučí vaše povely nevnímat a posléze se odnaučí jim rozumět.
  • Dávejte pro splnění stejného úkolu vždy stále stejný povel a dodržujete zásadu, že povel se dává jednou. Budete-li dávat povel opakovaně, opět si pes odvykne na první povel reagovat, přestane povely vnímat a časem jim přestane rozumět.
  • Dodržujte pravidlo, že povel budete vydávat tak, aby byl psu srozumitelný. Dávejte přednost mimoverbální komunikaci (gesto, píšťalka).
  • Dbejte na to, aby povel měl u psa nejvyšší prioritu, aby byl víc než všechny rušivé vlivy. Pokud bude až za nimi (před splněním povelu ještě označkuji strom, pak si ještě čichnu zde a onde), tak váš povel psovi do mozku vůbec nepronikne, on jej odfiltruje hned v uchu. Pes se naučí na vaše povely nereagovat.
  • Nikdy nezapomeňte provedení každého povelu ohodnotit, zejména nezapomeňte psovi sdělit ono kouzelné slůvko „správně“ vždy, když povel splnil. Jen tak bude pes povelům rozumět.

Toto bylo jen několik zásadních připomínek, vše ostatní bylo uvedeno v předchozích kapitolách.